08 June 2015

Payung atau Hujan?


Assalamu'alaikum. 

Kebiasaannya apabila diberi pilihan, kita akan memilih sesuatu yang lebih banyak kebaikan/kelebihan. Jarang sekali kita memilih sesuatu yang jelas kelemahannya. Apabila diberi pilihan untuk memilih payung atau hujan, yang mana satukah akan jadi pilihan kita? 

Payung dan hujan merupakan sesuatu yang berlawanan. Jika dilihat secara kebiasaan, manusia akan memilih payung jika hujan turun. Tak mahu pakaian di basahi air hujan. Tapi sekiranya kita diberi pilihan untuk menjadi payung atau hujan, yang manakah pula pilihan kita? 


Hujan akan menjadi pilihan kita kerana lebih banyak memberi manfaat. Apa yang Haris nak sampaikan dalam entri ini ialah walaupun sesuatu itu ada kelemahan, tidak bermakna kelemahan itu tetap akan ada dalam situasi yang lain. Mungkin sekarang kamu seorang yang sukar untuk mengikut cakap orang. Adakah itu kelemahan? Ya, itu kelemahan jika kamu sukar untuk mengikut nasihat yang baik. Tetapi jika kamu sukar untuk mengikut cakap orang yang melemahkan kamu, itu merupakan kelebihan! 

Buat lah sesuatu perkara yang kita mampu buat. Walaupun perkara yang kita buat itu agak lemah berbanding orang lain, itu diri kita. Sungguh, manusia merupakan makhluk yang lemah. Tetapi itu bukan alasan untuk tidak melangkah. Biar kelemahan. Jangan keburukan. Cari kelebihan.





Semoga setiap tulisan, merantai buah kebaikan.

2 comments

2:46:00 PM

ada maksud mendalam :)

12:43:00 AM

Nice blog haris.. Akk tyra nie sn pain selayang

Post a Comment