10 October 2011

Positif Dan Negatif Malu

Assalamu'alaikum.

Korang ni pemalu tak? Haris ni seorang _______. Sebenarnya sifat malu nie bagus sebab, malu adalah sebahagian dari iman. Sekarang ni pun ramai yang pemalu. Tapi korang yang pemalu ni tau tak malu korang tu betul ke tak?

Sebelum tu korang faham tak maksud malu ni? Kalau tak faham meh Haris nak terangkan. Dari sudut syarat malu adalah menahan diri dari melakukan sesuatu yang mengakibatkan sesuatu yang negatif. Bukan malu tersipu-sipu yang tidak kena pada tempatnya. Sifat malu tersipu-sipu ini adalah al-jahalu.

Contoh malu tersipu-sipu seperti takut untuk menjawab soalan guru. Tetapi al-haya'(malu) adalah disebabkan sifat percaya diri dan kuat pendirian lantaran kuatnya iman dalam menolak sesuatu yang negatif. Maka sifat malu itu sendiri adalah sebahagian daripada iman dan terpuji.

Sifat malu menjadikan seseorang itu jauh daripada perbuatan hina dan maksiat sebaliknya meletakkan dirinya dalam keadaan kesempurnaan kerana selalu melakukan perkara-perkara positif.

Hadith:
Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a:'' Suatu ketika Rasulullah SAW terserempak dengan seorang Ansar (lelaki) yang sedang menegur saudara lelakinya kerana dia sangat pemalu.Ketika itu juga Rasulullah SAW bersabda: ''Biarlah dia kerana malu adalah sebahagian daripada iman.''

Itu saja yang dapat Haris kongikan untuk korang. Harap maaf kalau ada sebarang kesilapan dalam penulisan ini.

Semoga setiap tulisan, merantai buah kebaikan.

6 comments

8:29:00 PM

oooooo
aku x malu komen kat sini..hehe

9:05:00 PM

malu tu elok, tp kene bertempat lorrr.. :)... jgn slh tmpt.. heee

9:17:00 PM

malu sebahagian dr iman....

9:38:00 PM

malu biar bertempat =)

malulah saya.....hik3

7:50:00 PM

eee....alu

Post a Comment