07 October 2011

Aku Nak Mati !

Assalamu'alaikum.

Rasulullah s.a.w  bersabda yang maksudnya: 

" Jangan sesekali seseorang daripada kamu bercita-cita hendak mati kerana sesuatu bencana yang menimpanya, kalau keadaan mendesaknya meminta mati, maka hendaklah ia memohon dengan berkata : 

Ya Tuhanku, hidupkanlah daku selagi hidup itu lebih baik bagiku, dan matikanlah daku apabila mati itu lebih baik bagiku." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Seorang mukmin dilarang keras meminta mati kerana bosan dan tidak tahan menanggung sesuatu bencana yang menimpanya. Sebaliknya dia mestilah mensifatkan bala bencana yang menimpanya itu sebagai ujian dan menerimanya dengan redha.
Sesungguhnya segala dugaan itu adalah kaffarah (penghapus) dosa dan kesalahan orang yang ditimpa bencana tersebut. Oleh itu Allah menyeru kita agar menghadapinya dengan sabar dan akan ditulis pahala amal baik sebagai ganjarannya.
Allah S.W.T adalah bersifat dengan Maha Pengasih dan Penyayang, Dia tidak akan membiarkan hamba-Nya berada di dalam kesusahan selagi hamba-Nya itu ingat dan berserah diri serta bertawakkal kepada-Nya dalam segala keadaan.

Semoga setiap tulisan, merantai buah kebaikan.

17 comments

10:41:00 PM

he3, nak minta mati tapi amalan pon x buat mmg sia2 je la...

11:24:00 PM

Dulu masa kecik2 selalu jugak pk benda camni..tapi x berani buat pun sebab takut..budak-budak kan..hehe

9:28:00 AM

@Budak Botak btul2...sia2 jer

9:28:00 AM

@Farah budak2 camtu laa kot..ha3...

9:07:00 PM

Allah kasi ujian sikit dh minta mati sedangkan tu lar tanda Allah sayangkan hambaNYA sebab tu tanda ALLAH ingat kita.

10:05:00 PM

Orang yg bunuh diri ni memang cetek pemikirannya ..

9:07:00 PM

berdose weyh kalau bunuh diri,mati touch n go je masok neraka...=)

5:43:00 PM

bunuh diri digolongkan sebagai dosa besar tau

10:37:00 PM

amalan masih tak cukup..

12:06:00 AM

Teringat citer P Romlee...
"Aku mati dalam imann daaa.."

bdosa bunuh diri nie..lgpun wat pe nk bunuh diri,idup mesti kena tabah & teruskan pejuangan..org yg ta pernah menyerah kalah pasti akn beroleh kejayaan..(^_____^)

9:34:00 PM

bunuh diri tu bukan penyelesai masalah...

tapi permulaan kpd msalah yang lbih besar.

=.='

nak mati, mau!!! mati syhaid

mudahnya nak bunuh diri,,,sampai kat neraka lagi laa mudah..ha3

1:30:00 PM

aku ingin mati dalam iman.

1:31:00 PM

aku ingin mati dalam iman.

1:32:00 PM

aku ingin mati dalam iman.

Post a Comment